جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Friday, 03 May 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۱۶۶۳
تاریخ انتشار : ۰۷ : ۱۱ - ۲۱ فروردين ۱۴۰۱

«دیباچه» - احسان انصاری:شبکه نمایش خانگی به فضایی پرطرفدار برای بازیگران و دست اندرکاران سینما و تلویزیون کشور تبدیل شده و روز به روز مخاطب بیشتری پیدا می‌کند. سوال اینجاست که چه عواملی باعث شده که بازیگران و عوامل سینما کار کردن در شبکه نمایش خانگی را به تلویزیون ترجیح بدهند؟ از سوی دیگر اتفاقات اخیر درباره آزار و اذیت یکی از عوامل زن سینمای ایران باعث شده که برخی از زنان سینما به یک اجماع و وحدت رویه برای مبارزه با فساد در سینما دست پیدا کنند. «دیباچه» تصمیم گرفته برای بررسی این موضوعات به سراغ چهره‌های سینمایی برود تا از زوایای مختلف شنونده تحلیل‌های آنان باشد؛ در همین رابطه با رضا توکلی بازیگر باسابقه سینمای ایران گفتگو کردیم که در ادامه می‌خوانید:

رضا توکلی: مهم‌ترین دلیلی که بازیگران و عوامل سینما به سمت شبکه نمایش خانگی تمایل پیدا کرده اند  مسائل اقتصادی است. به عنوان مثال من با دو روز بازی در یک سریال نمایش خانگی، دستمزد دو ماه تلویزیون را دریافت کرده ام. این وضعیت برای بقیه عوامل نیز وجود دارد. هنگامی که برای ساخت یک سریال در نمایش خانگی بین ۴۰ تا ۶۰ میلیارد تومان هزینه می‌شود، مشخص است که عوامل سینما ترجیح می‌دهند در چنین شرایطی کار کنند. امروز مردم نیز به این موضوع آگاهی پیدا کرده اند که در پشت شبکه نمایش خانگی سرمایه‌های آنچنانی خوابیده و یا سرمایه گذار شخصی وجود دارد. این وضعیت در تلویزیون وجود ندارد و امروز تهیه کنندگان سریال‌های تلویزیونی در پله‌های صداوسیما بالا و پایین می‌روند تا بتوانند دستمزد عوامل را پرداخت کنند.

 بازیگر فیلم «مریم مقدس» ادامه داد: واقعیت این است که تلویزیون باید قدردان بازیگران و کارگردان‌های قدیمی خود باشد. این در حالی است که در برخی پروژه‌های تلویزیونی دست اندرکاران تولید سریال‌ها تا مدت‌ها دستمزد خود را دریافت نمی‌کنند. اگر قرار است تغییری در این وضعیت به وجود بیاید باید این مسائل حل شود و این مشکلات از بین برود. مدیران فرهیخته‌ای که در صداوسیما حضور دارند باید شرایطی را فراهم کنند که رقابت تکنیکی و هنری در سریال‌ها ایجاد شود. انبوه سازی درسریال‌های صداوسیما دارای اهمیت است. با این وجود تکنیک فنی و کیفیت عواملی که در پشت صحنه حضور دارند از اهمیت بیشتری برخوردار است. متأسفانه در سال‌های اخیر سیستم صداوسیما اداری شده و عوامل کمتر به دنبال خلاقیت و ذوق هنری بوده اند.

باید جلوی پول‌های کثیفی که وارد سینما می‌شود گرفته شود /  اغلب سینماگران نسبت به وضعیت سریال‌های صداوسیما بی تفاوت شده اند

کارگردان فیلم «سگ‌های پوشالی» تصریح کرد:اگر به مسابقات تلویزیون دقت کنیم متوجه می‌شویم که اغلب آن‌ها کپی برداری از همدیگر است و در آن‌ها خلاقیتی وجود ندارد. این در حالی است که در فضای سینما و تلویزیون کشور افراد ایده پرداز و خلاق زیادی وجود دارد. واقعیت این است که سریال‌های تلویزینی نیاز به آسیب شناسی دارد، این کار باید به صورت میزگرد وبا حضور افراد خبره و کارشناس در خود تلویزیون انجام بگیرد. نباید شرایط به شکلی باشد که افرادی در این میزگرد‌ها حضور داشته باشند که تنها از وضعیت موجود دفاع کنند. شرایط به شکلی شده که بسیاری از عوامل سینما و تلویزیون نسبت به وضعیت موجود بی تفاوت شده اند و انتقاد نمی‌کنند. اغلب آن‌ها از انتقاد کردن هراس دارند. من در حدود چهل سال است که در تلویزیون فعالیت دارم. در چنین شرایطی برخی از کارگردان‌ها بین بازیگران تلویزیون و سینما تفاوت قائل می‌شوند و آن‌ها را به دو دسته تقسیم می‌کنند. من با این تقسیم بندی‌ها موافق نیستیم ، این دیدگاه را علمی نمی‌دانم. این دیدگاه‌ها نوعی بازی است که توسط کسانی مطرح می‌شود که منافع آن‌ها به خطر افتاده است.

 بازیگر فیلم سینمایی « قند تلخ »  درباره حواشی پیش آمده درباره آزار و اذیت برخی از دست اندرکاران زن در سینمای ایران نیز تصریح کرد:متأسفانه اتفاقاتی در سینمای کشور رخ داده که نباید رخ می‌داده است. برخی که اصلا تخصص سینمایی ندارند وارد سینما شده اند و برخی افراد متخصص سینما نیز وارد سیستم آلوده این افراد شده اند. اتفاق اخیر که باعث شده زنان سینما با هم اجماع کنند اتفاق خوبی بوده و من با این حرکت موافق هستم و از آن حمایت می‌کنم. برخی که وارد سینما شده اند سینمای کشور را به ناکجا آباد کشانده اند که در شأن هنرمندان و مردم ایران نیست. نکته دیگری که در این زمینه وجود دارد پولشویی‌ها و پول‌های کثیفی است که وارد سینما می‌شود. باید مشخص شود این پول‌های کثیف از چه راهی وارد سینما می‌شود، صرف چه مسائلی می‌شود و در نهایت چه خروجی دارد.

برچسب ها: رضا توکلی
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
« رستگاری » چه دستاوردی برای کارگردان اخراجی ها داشت؟

برگ برنده‌ی آخرین اثر مسعود ده نمکی!

۱۷:۲۳  -  ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی تیم‌ملی تنیس روی میز بانوان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

شرایط سختی برای کسب سهمیه داریم/ملی پوشان از روند آمادگی دور نیستند

۱۴:۲۲  -  ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
حرمت‌شکنی ستاره؛ بازیکنی که یاغی شده!

درگیری لفظی زشت محمد صلاح با " یورگن کلوپ " پیش از ورود به زمین!+ فیلم

۱۷:۴۰  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه: مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه:

جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی به یکی از جشنواره‌های معتبر کشور تبدیل خواهد شد

۱۶:۵۶  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی سابق تیم ملی تیراندازی در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

تیراندازی با همان ۴ سهمیه به المپیک می‌رود/ روند افت « جواد فروغی » بعد از بازی‌های المپیک توکیو ادامه دارد

۱۲:۱۸  -  ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در گفتگو با دیباچه؛

فضای آموزش طنز در کشور بسیار ضعیف است

۱۱:۲۵  -  ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاپیتان تیم فوتبال خاتون بم در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی تیم، در نبود ملیکا محمدی برایمان تلخ شد | رقبا همه از تیم‌های با اصالت فوتبال بودند

۱۱:۵۷  -  ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار