جمعه ۲۹ فروردين ۱۴۰۴  |  Friday, 18 April 2025

دیباچه

کد خبر: ۵۱۶۶۳
تاریخ انتشار : ۰۷ : ۱۱ - ۲۱ فروردين ۱۴۰۱

«دیباچه» - احسان انصاری:شبکه نمایش خانگی به فضایی پرطرفدار برای بازیگران و دست اندرکاران سینما و تلویزیون کشور تبدیل شده و روز به روز مخاطب بیشتری پیدا می‌کند. سوال اینجاست که چه عواملی باعث شده که بازیگران و عوامل سینما کار کردن در شبکه نمایش خانگی را به تلویزیون ترجیح بدهند؟ از سوی دیگر اتفاقات اخیر درباره آزار و اذیت یکی از عوامل زن سینمای ایران باعث شده که برخی از زنان سینما به یک اجماع و وحدت رویه برای مبارزه با فساد در سینما دست پیدا کنند. «دیباچه» تصمیم گرفته برای بررسی این موضوعات به سراغ چهره‌های سینمایی برود تا از زوایای مختلف شنونده تحلیل‌های آنان باشد؛ در همین رابطه با رضا توکلی بازیگر باسابقه سینمای ایران گفتگو کردیم که در ادامه می‌خوانید:

رضا توکلی: مهم‌ترین دلیلی که بازیگران و عوامل سینما به سمت شبکه نمایش خانگی تمایل پیدا کرده اند  مسائل اقتصادی است. به عنوان مثال من با دو روز بازی در یک سریال نمایش خانگی، دستمزد دو ماه تلویزیون را دریافت کرده ام. این وضعیت برای بقیه عوامل نیز وجود دارد. هنگامی که برای ساخت یک سریال در نمایش خانگی بین ۴۰ تا ۶۰ میلیارد تومان هزینه می‌شود، مشخص است که عوامل سینما ترجیح می‌دهند در چنین شرایطی کار کنند. امروز مردم نیز به این موضوع آگاهی پیدا کرده اند که در پشت شبکه نمایش خانگی سرمایه‌های آنچنانی خوابیده و یا سرمایه گذار شخصی وجود دارد. این وضعیت در تلویزیون وجود ندارد و امروز تهیه کنندگان سریال‌های تلویزیونی در پله‌های صداوسیما بالا و پایین می‌روند تا بتوانند دستمزد عوامل را پرداخت کنند.

 بازیگر فیلم «مریم مقدس» ادامه داد: واقعیت این است که تلویزیون باید قدردان بازیگران و کارگردان‌های قدیمی خود باشد. این در حالی است که در برخی پروژه‌های تلویزیونی دست اندرکاران تولید سریال‌ها تا مدت‌ها دستمزد خود را دریافت نمی‌کنند. اگر قرار است تغییری در این وضعیت به وجود بیاید باید این مسائل حل شود و این مشکلات از بین برود. مدیران فرهیخته‌ای که در صداوسیما حضور دارند باید شرایطی را فراهم کنند که رقابت تکنیکی و هنری در سریال‌ها ایجاد شود. انبوه سازی درسریال‌های صداوسیما دارای اهمیت است. با این وجود تکنیک فنی و کیفیت عواملی که در پشت صحنه حضور دارند از اهمیت بیشتری برخوردار است. متأسفانه در سال‌های اخیر سیستم صداوسیما اداری شده و عوامل کمتر به دنبال خلاقیت و ذوق هنری بوده اند.

باید جلوی پول‌های کثیفی که وارد سینما می‌شود گرفته شود /  اغلب سینماگران نسبت به وضعیت سریال‌های صداوسیما بی تفاوت شده اند

کارگردان فیلم «سگ‌های پوشالی» تصریح کرد:اگر به مسابقات تلویزیون دقت کنیم متوجه می‌شویم که اغلب آن‌ها کپی برداری از همدیگر است و در آن‌ها خلاقیتی وجود ندارد. این در حالی است که در فضای سینما و تلویزیون کشور افراد ایده پرداز و خلاق زیادی وجود دارد. واقعیت این است که سریال‌های تلویزینی نیاز به آسیب شناسی دارد، این کار باید به صورت میزگرد وبا حضور افراد خبره و کارشناس در خود تلویزیون انجام بگیرد. نباید شرایط به شکلی باشد که افرادی در این میزگرد‌ها حضور داشته باشند که تنها از وضعیت موجود دفاع کنند. شرایط به شکلی شده که بسیاری از عوامل سینما و تلویزیون نسبت به وضعیت موجود بی تفاوت شده اند و انتقاد نمی‌کنند. اغلب آن‌ها از انتقاد کردن هراس دارند. من در حدود چهل سال است که در تلویزیون فعالیت دارم. در چنین شرایطی برخی از کارگردان‌ها بین بازیگران تلویزیون و سینما تفاوت قائل می‌شوند و آن‌ها را به دو دسته تقسیم می‌کنند. من با این تقسیم بندی‌ها موافق نیستیم ، این دیدگاه را علمی نمی‌دانم. این دیدگاه‌ها نوعی بازی است که توسط کسانی مطرح می‌شود که منافع آن‌ها به خطر افتاده است.

 بازیگر فیلم سینمایی « قند تلخ »  درباره حواشی پیش آمده درباره آزار و اذیت برخی از دست اندرکاران زن در سینمای ایران نیز تصریح کرد:متأسفانه اتفاقاتی در سینمای کشور رخ داده که نباید رخ می‌داده است. برخی که اصلا تخصص سینمایی ندارند وارد سینما شده اند و برخی افراد متخصص سینما نیز وارد سیستم آلوده این افراد شده اند. اتفاق اخیر که باعث شده زنان سینما با هم اجماع کنند اتفاق خوبی بوده و من با این حرکت موافق هستم و از آن حمایت می‌کنم. برخی که وارد سینما شده اند سینمای کشور را به ناکجا آباد کشانده اند که در شأن هنرمندان و مردم ایران نیست. نکته دیگری که در این زمینه وجود دارد پولشویی‌ها و پول‌های کثیفی است که وارد سینما می‌شود. باید مشخص شود این پول‌های کثیف از چه راهی وارد سینما می‌شود، صرف چه مسائلی می‌شود و در نهایت چه خروجی دارد.

برچسب ها: رضا توکلی
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
درخشش دوباره ایران در مهمترین جایزه سینمایی جهان

معرفی برندگان اسکار ۲۰۲۵ / انیمیشن کوتاه ایرانی، ساخته حسین ملایمی و شیرین سوهانی اسکار گرفت

۰۵:۵۶  -  ۱۳ اسفند ۱۴۰۳
گفتگو دوربین دیباچه با مژده لواسانی، مجری تلویزیون

برنامه روتینی در تلویزیون ندارم و ترجیح می دهم در زمان مناسب با تعامل بهتر با مدیران شبکه ها کار کنم!

۱۲:۰۰  -  ۱۳ اسفند ۱۴۰۳
گفتگو با مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمانشاه

بیش از ۲ میلیون مسافر از جاذبه‌های گردشگری کرمانشاه در نوروز بازدید کردند/استان کرمانشاه بیش از ۴ هزار اثر تاریخی شناسایی‌شده دارد

۱۲:۳۶  -  ۱۷ فروردين ۱۴۰۴
گفتگو دوربین دیباچه با شاهد احمدلو کارگردان سینما

اگر میخواستم به صرف فروش در گیشه سینماها کار کنم، " شاه نقش" را نمیساختم!

۱۰:۰۰  -  ۱۳ اسفند ۱۴۰۳
گفتگو دوربین دیباچه با صحرا اسدالهی، بازیگر فیلم فروشنده اصغر فرهادی

یکسری از فیلم‌های کوتاه ما، خیلی آرتیستی تر از فیلم‌های بلند سینمایی هستند!

۲۳:۲۳  -  ۱۲ اسفند ۱۴۰۳
عضو تیم ملی تنیس روی میز در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

تمام هزینه‌های سفر‌های بین‌المللی را خودم تأمین کردم/باور به توانایی‌هایم من را به جلو برده است

۱۷:۰۳  -  ۰۸ اسفند ۱۴۰۳
یک آهنگساز و موسیقیدان در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

پیروزی انقلاب اسلامی ایران معنای تازه‌ای به سرود بخشید/ سرود می‌تواند در خدمت خواسته‌های امروز جامعه باشد

۱۶:۳۱  -  ۰۸ اسفند ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس

انتقال تجربیات و معارف دفاع مقدس به نسل جوان و نوجوان در اولویت است

۱۶:۳۹  -  ۰۸ اسفند ۱۴۰۳
پوشش گسترده شبکه‌های خبری جهان از مراسم تشییع شهیدان مقاومت

آخرین وداع؛ ورود پیکر سید مقاومت به جمع مردم

۱۵:۱۵  -  ۰۵ اسفند ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با دبیر علمی نوزدهمین جشنواره شعر فجر

انجمن بین‌المللی شاعران فارسی زبان تاسیس خواهد شد/ شاعران زنِ امروز، حرف‌های زیادی برای گفتن دارند

۱۵:۳۷  -  ۳۰ بهمن ۱۴۰۳
مربی تیم ملی هاکی روی یخ در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

موفقیت‌های تیم ملی هاکی در آسیا نادیده گرفته شد/ بازی‌های هاربین یک فرصت طلایی بود که از دست رفت

۱۳:۵۱  -  ۲۸ بهمن ۱۴۰۳